會議名稱:“Symposium: The Artifact of Literature: Japanese Books, Manuscripts, and Illustrated Scrolls”


日 時:November 21(Fri)- November 22(Sat), 2008 at 08:30~17:00


會 場:Thompson Room, Barker Center for the Humanties, 12 Quincy St., Cambridge, MA, USA.


會議簡介:


The symposium seeks to explore the connection between a variety of Japanese literary works (waka, Buddhist tales, diaries, and avant-garde poetry) and their materiality as manuscripts, handscrolls, albums, and illustrated books. One underlying assumption is that the close study of literary artifacts reveals something about the texts that cannot be understood in reproduction. In one sense this approach emphasizes the importance of primary materials and the belief that encounters with original works can lead to new insights into the texts themselves. With this theme in mind, the symposium participants will each focus on a single artifact of Japanese literature, in most cases, an object housed in the collection of the Harvard-Yenching Library and the Sackler Museum of Art in the Harvard University Art Museums.


The symposium papers will be divided into three panels, the first focusing on “The Materiality of Classical Japanese Literature” with papers on rare manuscripts in the Sackler collection: a Tale of Genji manuscript, a copy of Fujiwara Teika’s diary The Record of the Clear Moon (Meigetsuki), and the imperial poetic treatise Yakumo mishō compiled by Emperor Juntoku (1197-1242). A second panel on “Religion and Pictorial Narrative” will consist of four papers by scholars of premodern Japanese literature, focusing on Buddhist literature and setsuwa, or short tales, and their pictorialization in the emaki format. While the third and final panel of the conference, “The Book as Object,” will explore the art of the Japanese book, from sixteenth-century Nara e-hon and later woodblock printed books to late twentieth-century book design.


議 程:


20081121(Fri)


8:30 AM: Continental Breakfast


9:00 AM: Greeting
メリッサ・マコーミック (Melissa MCCORMICK) ハーバード大学


9:10 AM: Welcoming Remarks
エドウィン・クランストン (Edwin CRANSTON) ハーバード大学


9:30 AM: Keynote Address
伊井春樹 (II Haruki) 国文学研究資料館

「源氏物語の場面ー絵画化における拡大と縮小」
“Scenes of Genji:  The Expansive and Reductive Capacity of Pictorialization”


10:00 AM:
第1パネル 「和歌、物語、翻訳」 The Materiality of Classical Literature


伊藤鉄也 (ITŌ Tetsuya) 国文学研究資料館
「ハーバード大学所蔵『源氏物語』の本文」 The Harvard Genji Manuscript”


ポール・アトキンス (Paul ATKINS) ワシントン大学
「ハーバード大学所蔵『明月記』(嘉禄2年9月巻自筆本)について The Harvard Meigetsuki”


海野圭介 (UNNO Keisuke) ノートルダム清心女子大学
「ハーバード大学蔵伝後二条天皇筆『八雲御抄』(藤波切)について」 An Imperial Poetic Treatise, the Yakumo mishō”


迫村知子 (Tomoko SAKOMURA) スワースモア大学
「和歌の絵画性とモノ性:ハーバード大学燕京図書館蔵「あふき集」を中心に」

“The Pictoriality and Materiality of Waka: Harvard Yenching Library’s Book of Fans”


Discussant: エドワード・ケイメンズ (Edward KAMENS) エール大学


12:30 PM: Lunch
  

2:00 - 4:00 PM:
美術館所蔵品特別観覧 Art Object Study Session
This is a closed session and not open to the public. Participation is by invitation only.


4:00 - 7:00PM: Free time





20081122(Sat)


8:30 AM: Continental Breakfast


9:00 AM: Greeting
鈴木淳 (SUZUKI Jun) 国文学研究資料館


9:15 AM:
2 パネル 「宗教と説話」 Religion and Pictorial Narratives


荒木浩 ARAKI Hiroshi 大阪大学
「夢の形象、物語のかたち―『清盛の斬首の夢』を端緒に」
“The Form of Dreams, the Shape of Narratives: ‘The Dream of the Severed Head of Kiyomori’”


楊暁捷 (X. Jie YANG) カルガリー大学
「『白鼠弥兵衛物語』に中世の幻想を読むー絵画表現を手掛かりにー」 Medieval Reverie through ‘The Tale of White-rat Yahyoe’”


ケラー・キンブロー (Keller KIMBROUGH) コロラド大学
「煩悩消滅物語 —『為世の草子』における自殺連鎖 —」
“Extinguishing the Flame:  Cycles of Suicide in Tameyo no sôshi (Harvard Art Museum)”


小峯和明 (KOMINE Kazuaki) 立教大学
「須弥山世界の図像と言説を読む」 The Iconography and Discourse of Mount Sumeru”


Discussant: 徳田和夫 (TOKUDA Kazuo) 学習院女子大学


12:00 PM: Lunch


1:30 PM:
3 パネル 「『もの』としての本」 The Book as Object


鈴木淳 (SUZUKI Jun) 国文学研究資料館
「美術意匠としての日本絵本」 Illustrated Books as Artistic Design”


入口敦志 (IRIGUCHI Atsushi) 国文学研究資料館
「師宣の雲 ―飾り枠小考―」 Moronobus Clouds Thoughts on the Decorative Frame”


レーチェル・サンダーズ (Rachel SAUNDERS) ハーバード大学
「武井武雄 (1894-1983)「刊本作品」中におけるテキストとパラテキスト」
“Text and Paratext in the kanpon sakuhin of Takei Takeo
武井武雄 (1894-1983)


ジョン・ソルト (John SOLT) Independent Scholar
「モダニティーの古色:日本の二十世紀と二十一世紀の前衛ブックデザイ ンの見本集」

“The Patina of Modernity: A Sampler of Japanese Avant-Garde Book Design from the 20th and 21st Centuries”


Discussant: 石川透 (ISHIKAWA Tōru) 慶応義塾大学


4:00 PM: Break


4:15 – 5:00 PM: Closing Remarks
ハルオ・シラネ (Haruo SHIRANE) コロンビア大学

「テクスト・イメージ・メディア」 Text, Image, Media”


Final Discussion Moderator:  神作研一 (KANSAKU Kenichi) 金城学院大学


 


 

arrow
arrow
    全站熱搜

    phc85123 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()